Asertywność wiąże się z pragnieniem, aby nie być przytłoczonym agresją, ani biernością, ale raczej polega na znalezieniu równowagi między tymi dwoma uczuciami, aby komunikować się z innymi w sposób empatyczny.
Ile razy zdarzyło Ci się w pracy, że zaakceptowałeś nieprzyjemne sytuacje, ponieważ nie byłeś w stanie powiedzieć „nie”? Albo nerwowo zareagować? Tego typu postawy oprócz tego, że nie są zbyt konstruktywne, wykazują zarówno słabą zdolność radzenia sobie z emocjami, jak i brak pewności siebie.
Aby nauczyć się asertywności, musisz najpierw nauczyć się poprawnej komunikacji, ponieważ asertywność jest ściśle związana z językiem i dotyczy również zdolności jasnego przekazywania własnych pomysłów bez przytłaczania innych lub poddawania się im. Z drugiej strony asertywność to także skuteczna postawa rozwiązywania problemów, która opiera się na rozsądnej i racjonalnej reakcji na problemy i przeciwności, ale nigdy nie jest instynktowna ani bierna.
5 kroków do asertywności
- Komunikuj się w sposób subiektywny
Aby inni zrozumieli, że to, o czym mówimy, jest tym, o czym naprawdę myślimy, bardzo pomocne może być wyrażenie swojej opinii w pierwszej osobie. Bezosobowa komunikacja sprawi, że będziesz wyglądać bardziej agresywnie. - Unikaj wahań
Często strach przed podjęciem czynności, gdy nie czujesz się na siłach, może prowadzić do ciągłego odkładania działania, co powoduje dalszą frustrację. Konieczna jest zatem odwaga i determinacja w realizacji powierzonych zadań oraz dotrzymywanie wyznaczonych celów zgodnie z terminami. - Naucz się mówić „nie”
Bez gniewu lub urazy, jeśli czujesz, że nie zgadzasz się z czymś w pracy, udziel negatywnej odpowiedzi, nie bądź agresywny i nie podawaj powodów swojego sprzeciwu. - Trenuj swoją pewność siebie
Dla osoby asertywnej poczucie własnej wartości jest jedną z podstawowych zasad: kiedy nie wierzysz w siebie, ryzykujesz niepowodzeniem z powodu przytłoczenia przez innych. Aby zyskać większą pewność siebie, trzeba nauczyć się kochać siebie i wykorzystywać to, co Cię charakteryzuje, a tym samym czyni Cię wyjątkowym. - Zachowaj spokój i zastanów się
W trudnych sytuacjach wykaż się cierpliwością! Nie oznacza to, że nie powinieneś reagować, ale raczej idealnym rozwiązaniem byłoby poświęcenie odpowiedniego czasu na analizę sytuacji i udoskonalenie swoich umiejętności negocjacyjnych, nie tracąc jednak panowania nad sobą. Tylko w ten sposób będziesz mógł obiektywnie ocenić właściwe rozwiązanie.